EU:N TULEVA PERUSTUSLAKI | ||
Perustuslakiluonnos suomeksi (PDF) |
22.08.2003 Avoin kirje ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäelle hyvinvointipalvelujen ja kaupan suhteesta
Hyvä ulkomaankauppa-
ja kehitysministeri Paula Lehtomäki, hyvät ministerit ja kansanedustajat,
hyvät virkamiehet ja toimittajat
On ilahduttavaa huomata, että ministeri Paula Lehtomäki on tuonut ajatuksensa
hyvinvointipalvelujen ja kauppapolitiikan suhteesta julkiseen keskusteluun.
Se, että Paula Lehtomäki tuo julkisuuteen päätöksenteon taustalla olevia
ajatuksia, on käänne avoimempaan suuntaan Suomen kauppapolitiikassa. Se
avaa mahdollisuuksia päätösten laajempaan demokraattiseen harkitsemiseen.
Asiat, jotka Paula Lehtomäki tuo julki hyvinvointipalvelujen ja kauppapolitiikan
suhteesta, sopivat hyvin yhteen sen kanssa, mitä olemme esittäneet hyvinvointipalvelujen
murentamiseen liittyvistä huolista. Juuri Lehtomäen esittämän tilanteen
puitteissa hyvinvointipalvelut vaarantuvat julkituomallamme tavalla, johon
Lehtomäki ei ota kantaa.
Kun ministeri Lehtomäki toteaa vastauksenaan asioita, joista tietoisina
olemme huolemme esittäneet ja jotka eivät käsittele esittämiemme huolten
sisältöä, tämä korostaa huoltemme aiheellisuutta.
Hallituksen ja eduskunnan tavoitteena on ylläpitää heikentymättömänä
Suomen nykyinen toimivalta päättää julkisia koulutus-, terveys- ym. peruspalveluja
koskevat oikeudelliset sitoumukset ja lainsäädännön ehdot.
Tätä Suomen toimivaltaa heikentäisi selvästi konventin EU:n perustuslakiin
esittämä EU:n kauppapolitiikan yksinomainen toimivalta tehdä Suomen hyvinvointipalveluja
kaupallistavia oikeudellisia sitoumuksia Maailman kauppajärjestö WTO:ssa.
Hallituksen mukaan "mahdollisuuksiamme järjestää julkisia palveluja
parhaaksi katsomallamme tavalla ei tule heikentää" Nizzan sopimuksessa
sovitusta suojatasosta (hallitus 14.5.2003).
Eduskunta vaatii näiltä osin Suomea huolehtimaan "julkisten peruspalvelujen,
kuten... koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelujen pysymisestä kansallisessa
toimivallassa" (SuVL 18.6.-03; ks. ohessa oleva liite "Suomen eduskunnan
ja hallituksen kanta").
Tämä hyvinvointipalvelujen kansallinen toimivalta, jonka eduskunta edellyttää
säilytettäväksi, jakautuu seuraaviin osiin: Hyvinvointipalveluja koskevan toimivaltamme kokonaisuuden kannalta ei
siten ole paljoa lohtua siitä, että "vaikka kauppapoliittinen neuvottelutoimivalta
siirtyisikin Euroopan unionille, päätökset palveluista tehdään jatkossakin
kansallisella tasolla" (Lehtomäki, Demari 19.8.2003).
Hyvinvointipalvelujen toimivaltamme heikentyy olennaisesti jos EU:n
kauppapolitiikalle annetaan konventin esittämät valtuudet tehdä hyvinvointipalvelujen
kauppaa tai investointeja koskevia WTO-sitoumuksia.
Kun WTO:n riidanratkaisu saa sitoumusten nojalla vallan määrätä WTO-sanktioiden
uhalla Suomen hyvinvointipalvelujen lakeja ja asetuksia muutettaviksi,
niin hyvinvointipalvelujen säilyttämiseksi kansallisessa toimivallassa
ei todellakaan riitä se, että muutettavien Suomen lakien uusiakin muotoiluja
kirjoittavat suomalaiset.
WTO:n riidanratkaisu saisi määrätä rangaistuksia maalle, jonka hyvinvointipalvelujen
tai ihmisten perusoikeuksien se katsoo rajoittavan yhtiöiden kaupallisia
oikeuksia WTO:n kieltämällä tavalla.
Sitoumukset siirtävät näin hyvinvointipalveluihimme vaikuttavien sitovimpien
säädösten ja ratkaisujen päätösvaltaa pois eduskunnalta WTO:lle ja sen
riidanratkaisun virkailijoille.
Suomi menettäisi tältä osin toimivaltansa suojata hyvinvointipalvelut
niiden lainsäädäntöä ehdollistavien oikeudellisten sitoumusten osalta.
Esitys johtaisi siis kiistatta Suomen hyvinvointipalvelujen järjestämistä
koskevan toimivallan kaventamiseen ja on täten ristiriidassa eduskunnan
ja hallituksen julkituoman linjan kanssa, kuten ministeri Lehtomäkikin
on em. lausuntojensa perusteella tuonut julki, vaikkakin epäsuorasti.
Jopa siinäkin tapauksessa, että Suomen kansalaiset, eduskunta ja hallitus
tätä yksimielisesti vastustavat, EU:n kauppapolitiikka saisi valtuudet
sitoa Suomen velvoitetuksi poistamaan hyvinvointipalveluja ja perusoikeuksia
tehokkaasti turvaavia julkisia toimia.
Esitys jättää terveys- ja koulutuspalveluja kauppapolitiikan suhteen
Nizzan sopimuksessa suojaavista kuudesta säädösehdosta jäljelle vain yhden,
lakien yhdenmukaistamiskieltoon nojaavan ehdon, joka ei edes vaikuta tapaan,
jolla WTO määrää rangaistusten uhalla kaupalliset ehdot laeille säädöksiä
yhdenmukaistamatta.
Eduskunnan tulee pystyä jatkossakin päättämään suvereenisti sitoumukset
ja tehtävät, joita hyvinvointipalvelut ja niitä koskeva lainsäädäntö Suomessa
toteuttavat. Terveys-, koulutus- sekä sosiaalialoista vastaamaan demokraattisesti
valittujen valiokuntien ja ministerien tulee vastata näitä aloja koskevista
toimista.
Miksi asiaa ei olla ratkaisemassa eduskunnan asiaa koskevien kannanottojen
mukaisesti?
Lehtomäki toteaa, että hänen ja kauppahallinnon näkökannalta "olennaista
on se, että kansallista säännöstöä ei voida yhdenmukaistaa kauppapoliittisen
toimivallan kautta. Tämä on keskeinen turvalauseke Suomelle" (Demari 19.8.-03).
EU:n konventin esitys kauppapolitiikan artiklan III-217 kohdasta 5,
kuuluu: Siten koulutuksen sekä "ihmisten terveyden suojelun ja parantamisen"
suhteen unioni voi tehdä jäsenmaiden lakeja ja asetuksia yhdenmukaistamattomia,
jäsenmaiden toimintaa täydentäviä, tukevia tai yhteensovittavia oikeudellisesti
velvoittavia säädöksiä (I-16) - jollaisiksi myös mm. unionin toimesta
solmittavat maakohtaiset GATS-sitoumukset voidaan muotoilla.
Suhteessaan lainsäädäntöön jäsenmaissa, unioni "ei korvaa niiden toimivaltaa
näillä aloilla", vaan asettaa uuden kaupallisen toimivallan ohjaamaan
näiden alojen palveluja koskevia valtuuksia.(I-11(5) ja I-217)
EU:n kauppapolitiikka saa näin valtuudet tehdä sellaisia sitovia säädöksiä
palvelujen järjestämisen ehdoista, että maiden on tehtävä kansallisen
tason lait ja päätökset nämä ehdot täyttäviksi - tavalla, joka ei velvoita
maita yhdenmukaistamaan lakeja tai asetuksia.
Samalla kun jäsenmaat säilyttävät täysin toimivaltansa säätää terveys-
ja koululainsäädäntöä, unioni taas saa vallan neuvotella ja säätää ylemmällä,
yksinomaisella toimivallallaan GATS-sitoumuksien osalta olosuhteet ja
ehdot sille, miten WTO-maita voidaan rangaista WTO:n kauppasanktioilla
terveys- ja koulutuspalveluihin vaikuttavan lainsäädäntönsä vuoksi.
Lakien yhdenmukaistamisen kielto ei näin voi millään tavoin estää sellaisia
unionin toimivallalla maille tehtäviä maakohtaisia juridisia (GATS- ym.)
sitoumuksia, jotka eivät tuo, määrää, eivätkä velvoita maiden lakeihin
yhdenmukaisia säädöksiä.
Soitettuamme Geneveen WTO:n GATS-juridiikasta vastaavalle osastolle,
osaston kanta oli, että WTO-jäsenten maakohtaiset GATS-sitoumukset eivät
yhdenmukaista maiden lakeja eivätkä asetuksia, eikä GATS velvoita EU:ta
sitoumusten osalta yhdenmukaistamaan EU:n jäsenmaiden lakeja eikä asetuksia.
Myöskään tällaisten ei-yhdenmukaistavien maakohtaisten sitoumusten asettaminen
jäsenmaille EU:n toimesta ei voi yhdenmukaistaa maiden lakeja, eikä korvata
maiden toimivaltaa tehdä omat lakinsa "WTO-kuntoisiksi".
Unionin kauppapoliittisella toimivallalla jäsenmaiden laeille päätettävät
oikeudelliset sitoumukset eivät siten yhdenmukaista lakeja, eivätkä estä
jäsenmaita edelleenkin säätämästä terveyden ja koulutuksen oikeuksista
kauniita, ainutlaatuisia lakejaan, jos maat ovat valmiita maksamaan niistä
kalliita rangaistustulleja WTO:n riidanratkaisun tuloksena.
EU:n kauppapolitiikka valtuutettaisiin konventin esityksen mukaan solmimaan
jäsenmaille WTO-sitoumuksia, joiden täyttämiseksi maat joutuvat itse omalla
toimivallallaan muuttamaan terveys- ja koululainsäädäntöään täyttämään
yhtiöiden liikevoiton hankkimisen oikeuksia vahvistavia WTO:n ehtoja,
jos maat eivät halua maksaa korkeita rangaistustulleja.
Jäsenmaat saisivat näin jatkossakin tehdä jokainen omalla tavallaan
lakejaan ja päätöksiään hyvinvointipalvelujen "sisältö- ja laatukriteereistä"
(Lehtomäki; demari 19.8.2003), mutta sen mukaan, miten kukin uskoo niillä
toteutettavan yhtiöiden oikeuksia sillä tavoin WTO:n ehtojen mukaisesti,
että maa välttyy rangaistustulleilta.
Eli unionin kauppapoliittisella toimivallalla tehtävät sitoumukset "eivät
yhdenmukaista lakeja, mutta antavat WTO:lle vallan pakottaa rangaistusten
uhalla hyvinvointipalvelut ja niitä koskevat lait muutettaviksi", kuten
olemme aiemmin Helsingin Sanomissa kirjoittaneet.
Tämä käsityksemme on täysin sopusoinnussa sen ministeri Lehtomäen ajatuksen
kanssa, että unionin toimivallan laajennuksen avulla "tehdään kauppapoliittisia
sopimuksia - ei muuteta Suomen lainsäädäntöä" (Lehtomäki, MTV3 nettikolumni
15.8.2003), koska:
Suomi määrätään ja joutuu itse - siis myös WTO:n sopimusten ja riidanratkaisun
määräysten ja ehtojen täyttämiseksi - tarkistamaan, laatimaan ja muuttamaan
omaa lainsäädäntöään (omalla toimivallallaan) "siltä osin kuin on kyse
koulutus- tai terveyspalvelujen sisällöstä, laadusta tai niitä tarjoavia
tahoja koskevista vaatimuksista" (UM:n kaupallinen sihteeri Eeva Korolainen,
Vihreä Lanka 15.8.2003). Myös WTO edellyttää näin, että Suomella on toki
jatkossakin toimivalta (ja jopa käytännöllinen pakko) tehdä lainsäädäntönsä
WTO:n vaatimat ehdot täyttäväksi ja tehdä itse tähän vaaditut päätökset
laeista.
("Vaikka kauppapoliittinen neuvottelutoimivalta siirtyisikin Euroopan
unionille, päätökset palveluista tehdään jatkossakin kansallisella tasolla";
(Lehtomäki; demari 19.8.2003). Siltä osin kuin kauppapoliittiset toimet
esim. liittyvät koulutuksen kehityksen tukemiseen tai täydentämiseen,
koulutusta koskeva vastuu jää jäsenmaille ja unioni "ottaa täysin huomioon
jäsenvaltioiden vastuun opetuksen sisällöstä ja koulutusjärjestelmän järjestämisestä"
siten, että unioni ei suorita jäsenvaltioiden lakeja tai asetuksia yhdenmukaistavia
toimenpiteitä (III-182 (1) ja (4)).)
Siten "Suomen valtion päätökset esimerkiksi terveyspalvelujen tarjonnasta
ovat ... kotimaisessa päätösvallassa. Harmonisaatiokielto koskee... myös
kauppapolitiikkaa" EU:n tehdessä meitä velvoittavia WTO-sitoumuksia. "Yksikään
EU:n jäsenmaista ei ole ajanut hyvinvointipalveluja koskevien sääntöjen
yhdenmukaistamista. Muutos vaatisi kaikkien jäsenmaiden hyväksynnän."
(Lehtomäki, MTV3 nettikolumni)
WTO:n tapa määrätä lakeja täyttämään kaupan oikeuksien vaatimat ehdot
ei siis kuitenkaan tarvitse lakien yhdenmukaistamista, vaan WTO:n riidanratkaisu
määrää tapauskohtaisesti ja sitovasti sitä, mitkä maiden erilaiset olemassaolevat
lait välttävät kauppasanktiot ja mitkä eivät. (Tällaiseen WTO:n valtaan
joutumiseksi riittää, että kaikki EU:n jäsenmaat hyväksyvät konventin
esityksen EU:n perustuslaista, ja että kauppapolitiikka käyttää valtuuksiaan
tehdä WTO-sitoumuksia.)
Juuri näissä Lehtomäen esittämissä puitteissa WTO määrää siis täysin
ehdot sitoville velvoitteille muuttaa maiden terveys-, koulutus- ja sosiaalitoiminnan
lainsäädäntöjä tapauskohtaisesti palvelemaan ensisijaisesti ja jatkuvasti
yhä tehokkaammin yhtiöiden oikeuksia, aina kun WTO:n riidanratkaisu näin
vaatii.
(Tällä ei ole lakeja yhdenmukaistavaa vaikutusta eikä mikään perustuslakiesityksen
säädös estä EU:n kauppapolitiikkaa tekemästä tähän johtavia sitoumuksia).
< "Vaikka kauppapoliittinen neuvottelutoimivalta siirtyisikin" näin EU:lle
valtuudeksi säätää sitovia säädöksiä terveys- ja koulutuspalveluista kaupankäynnin
sisältöinä, niin tälle alisteinen toimivalta päättää palveluista terveydenhuollon
ja koulutuksen sisältöinä toteutettaisiin "jatkossakin kansallisella tasolla"
(Lehtomäki, Demari 19.8.2003).
Tällöin kuitenkin sitovimmat päätökset panevat täytäntöön kaupan oikeuksia
hyvinvointipalveluissa, eivätkä ole kansallisessa toimivallassa, vaikka
eduskunnan konventtilausunnon mukaan Suomen tulee päinvastoin huolehtia
"julkisten peruspalvelujen, kuten... koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelujen
pysymisestä kansallisessa toimivallassa" (SuVL 1/2003 vp; 18.6.-03).
(Eduskunnan asettaman toimivaltaehdon täyttämiseen ei myöskään riitä
se Lehtomäen nettikolumnin maallemme jättämä lohdutus, että "EU:n politiikkaa
Suomi on jäsenmaana itsekin muotoilemassa". Eduskunnan mukaan hyvinvointipalvelut
tulee säilyttää liberalisointivelvoitteiden ulkopuolella, mitä koskevia
"valiokunnan aikaisempia kannanottoja voi lähtökohtaisesti pitää edelleen
pätevinä", kun taas konventin esitykset "puolestaan poikkeavat niistä,
kuten kulttuuri- sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kaupan siirtyminen
kokonaan yhteisön toimivaltaan". (SuVL 1/2003 vp))
Eduskunnan vaatimusten vastaisen konventin esityksen mukaisesti, palvelujen
tulee toteuttaa niillä kauppaa käyvien yhtiöiden oikeuksia ensisijaisina
aina sen mukaan, miten näitä yhtiöiden oikeuksia täytäntöönpanemaan valtuutetut
WTO:n riidanratkaisun tuomarit määräävät. Ja kaupan oikeuksien täytäntöönpanolle
alistettu kansallinen terveys- ja kouluhallinto tekee päätöksiä vain tämän
mukaisesti.
Konventin esityksen mukaan voimaan myös jaetun toimivallan aloilla tulisi
voimaan sellainen jäsenmaiden toimivaltaa radikaalisti heikentävällä tavalla
määritteiltään muutettu uudenlainen "jaettu toimivalta" että "oikeudellisesti
velvoittavia säädöksiä" koskien "jäsenvaltiot käyttävät toimivaltaansa
siltä osin kuin unioni ei käytä omaansa tai on päättänyt lakata käyttämästä
sitä". (I-12 (2)). Unioni saa siis ottaa jäsenmailta pois kaiken toimivallan
sitä mukaa kuin se haluaa mm. sosiaalipolitiikassa. Unionin kauppapolitiikalla
olisi toimivalta ottaa mm. sosiaalipalveluja määräysvaltaansa sitä mukaa
kuin se niin haluaisi (ja yksimielistä päätöksentekoakin edellytettäisiin
lähinnä vain työvoiman liikkumisen avulla tarjottavien palvelujen osalta).
Näin siirtyisi hyvinvointipalveluja koskevaa toimivaltaa voimakkaasti
EU:n (ja käytännössä WTO:n) kauppapolitiikalle, vaikka 95% suomalaisista
ei kannata yleensäkään konventin esittämää vallan siirtämistä jäsenmailta
komissiolle ja muille EU:n elimille (HS 14.6. 03).
Kun valtaa esitetään nyt siirrettäväksi merkittävästi jäsenmaiden muiden
hallinnonalojen toiminnoilta unionin kaupallisille toimivalloille mm.
siten että jäsenmaiden toimivalta on samalla perustavasti heikennetty
unionin ja jäsenmaiden uuden toimivallanjaon asettavissa konventin esityksen
artikloissa I-9 - I-16, niin kauppapolitiikan erityisartiklalla III-217(5)
"annetun kauppapolitiikan alaan kuuluvan toimivallan käyttäminen ei vaikuta
unionin ja jäsenvaltioiden väliseen toimivallan jakoon".
Tämä unionin ja jäsenmaiden välinen toimivallan jako, johon artikla
viittaa, on konventin perustuslakiesityksen mukaan kuitenkin se, että
EU:n kauppapolitiikalle annettaisiin palveluissa ja investoinneissa yksinomainen
toimivalta, jonka mukaan "ainoastaan unioni voi antaa lainsäädäntöä ja
oikeudellisesti velvoittavia säädöksiä" (I-11) jotka vaikuttavat palvelujen
kauppaan ja investointeihin, myöskin mm. terveys- ja koulutuspalveluissa,
vain siten rajattuna, että terveys- tai koululainsäädäntöjä ei yhdenmukaisteta,
mitä WTO ei näiltä osin muutoinkaan tee.
Terveydenhoidon ja koulutuksen toimintaa voitaisiin siis näin määrätä
sitovasti palvelujen kauppana (yhdenmukaistamatta niiden tehtäviä terveydenhoitona
tai koulutuksena).
Tällöin unioni saa valtuuksia laajentaa itse toimivaltaansa sellaisille
peruselinehtoja koskeville sosiaalisen elämän aloille, joilla sillä ei
ole toimivaltaa, kohtelemalla ja määräämällä peruselinehtoja koskevien
sosiaalisten alojen toimintoja niiden kaupallisten alojen toimintoina,
joissa unionilla on yksinomainen toimivalta. Unioni saisi perustuslaissa
valtuuksia kaupallisten, yksinomaisten toimivaltojensa toimilla, säädöksillä,
määritteillä ja sitoumuksilla määrätä toimintoja aloilla, joilla unionilla
ei ole toimivaltaa.
Tällä tavoin EU:n kauppapolitiikka on saamassa valtuudet laajentaa WTO-sitoumusten
kautta kauppapoliittista toimivaltaa muilla aloilla, kuten terveydenhuollossa
ja koulutuksessa ja murentaa näin jäsenmaiden toimivaltaa unionin toimivallan
määrittäjinä; murentaa ehtoja, jotka Suomi on asettanut kompetenssi-kompetenssin
suhteen.
Tällaiset sitoumukset käytännössä kasvavassa määrin "yhteensovittavasti"
tai "täydentävästi" (ei yhdenmukaistavasti) ohjaavat maiden lakeja WTO-rangaistusten
uhalla aloilla, joilla unionille ei ole säädetty erityistä toimivaltaa;
näin esim. terveydenhoidossa.
Konventin esitys EU:n perustuslaista antaisi unionille sellaisen, -
terveys- ja koulutuspalvelujen suhteen uuden -, yksinomaisen kauppapoliittisen
toimivallan, jota koskien ei ole säädöksiä, jotka estäisivät unionia (kauppapolitiikan
määräenemmistöpäätösten valtuuttamana) muotoilemasta jäsenmaille maakohtaisia
terveyspalvelujen GATS-sitoumuksia, joita ei säädetä esim. terveydenhoidon
sisältöinä, vaan kaupankäynnin sisältöinä.
WTO-sitoumuksissa myös markkinoillepääsyn sitoumukset yhdistyvät horisontaalisiin
sitoumuksiin "vähiten kauppaa rajoittavuudesta" ja "välttämättömyys testistä",
jotka ulottuvat selkeästi määräämään palvelujen sisältöä kaupallistettavaksi,
ja jotka ovat toistaiseksi vielä jopa määritteiltään auki mm. GATS:in
osalta.
Hallituksen ei tule luopua toimivallastaan hallitusohjelmansa päätavoitteisiin
kuuluvien hyvinvointipalvelujen turvaamiseen vain salliakseen kauppapoliitikkojen
päättää itse oman valtansa laajentamisesta itselleen - siitä miten kauppapoliitikot
saisivat määrätä kaupan lisäksi myös muita aloja toimivallallaan hallituksen
tavoitteista riippumattoman WTO:n määräysvallan kautta.
Koska yksinomainen toimivalta on voimakkainta toimivaltaa, ja koska
jokainen kaupallinen toiminto sisältää väistämättä lukuisia muiden elämänalojen
(sosiaalisia ym.) toimintoja, niitä aletaan kohdella ja määrätä yhä ensisijaisemmin
ja sitovammin vain kaupankäyntinä, jollei niitä suljeta pois kauppapoliittisen
toimivallan piiristä.
Unionin kaupallinen toimivalta alkaa muutoin määrätä ensisijassa kaupankäyntinä
muita elämänaloja, joita jäsenmaat eivät ole määrittäneet EU:n perustuslaissa
ensisijassa kauppana.
Kauppapolitiikka määrää muiden elämänalojen toimintoja pelkkinä kaupallisina
toimintoina ohittaen näin jäsenmaiden toimivallan näillä muilla elämänaloilla
kohtelemalla niitä pelkkänä kaupankäyntinä, johon unionilla on suvereeni
toimivalta. (Lisäksi se, että kaikki säädösaloitteet tulevat lähteestä
(komissiolta), jonka toimivalta on rakenteellisesti määrätty painottuneeksi
kaupallisten oikeuksien edistämiseen, johtaa siihen, että muita elämänaloja
aletaan määrätä yhä ensisijaisemmin ja sitovammin pelkkänä kaupankäyntinä.)
Unionin kaupallinen toimivalta laajentaa näin itse itseään elämänaloille
ja toimintoihin, joita jäsenmaat eivät EU:n perustuslaissa ole nimenomaisesti
määrittäneet ensisijaisesti kaupankäynniksi.
Siksi, jos ensisijassa muita elämänaloja kuin kauppaa palvelevia toimintoja
ei julkituodusti suljeta ulos kaupan toimivallasta, joudutaan ristiriitaan
Suuren valiokunnan perustavan lähtökohdan kanssa:
"Jäsenvaltiot ovat unionin toimivallan lähde. Tästä seuraa, että valta
päättää unionin toimivallan rajoista (nk. kompetenssikompetenssi) tulee
säilyttää jäsenvaltioiden käsissä. Unionin toiminnan tulee perustua unionille
annettuun nimenomaiseen valtuutukseen ja toimivaltaan. Unionin omien instituutioiden
ei tule voida säännellä oman toimintansa perusteita jäsenvaltioita sitovalla
tavalla. Unionin kehittämisen suurten linjojen tulee pysyä kompetenssikompetenssin
haltijoiden käsissä". (SuVL 1/2003 vp)
Jäsenmaiden demokratioilla tulee säilyä päätösvalta unionille kuuluvista
toimivalloista, ja eri alojen välisistä toimivaltajaoista, eikä niitä
koskevan päätösvallan jäsenmailta poisantamisesta voida sopia muutoin
kuin kaikkien sopimusmaiden hyväksymin ehdoin.
Konventin esittämä hyvinvointipalvelujen alistaminen kaupalliselle toimivallalle
määrää käytännössä myös suuntaa EU:n sisäisten sääntöjen tulevalle kehitykselle,
jolla on Lehtomäen mukaan "ratkaiseva merkitys" hyvinvointipalvelujen
tulevaisuudelle.
Lehtomäen mukaan "Ulkomaisista yrityksistä terveyspalvelujen tuottajana
on tehty tarinan mörkö, kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi asia. Meillä
toimii jo nyt - ja varmasti on tulossa lisääkin - ulkomaisia yrityksiä
terveys- ja koulutusaloilla."
Nykyisin yhtiöiden toiminnan ehdot ovat kuitenkin kunnallisten terveys-
ja kouluviranomaisten, eikä WTO:n riidanratkaisun kauppavirkailijoiden
ratkaistavissa, mikä on aivan eri asia, etenkin nykyisessä tilanteessa,
jossa haastatelluista suomalaisista 4/5 haluaa terveys- ja koulutuspalvelujen
säilyvän (kansallisen toimivallan lisäksi myös) kunnallisessa hallinnassa
(STT 23.6.-03).
Olennaista olisi turvata palveluiden sosiaalisesti ja alueellisesti
tasapuolinen saatavuus siten etteivät näitä alisteta markkinaehtoisten
tavoitteiden ja yritysten markkinoille pääsyn määrättäviksi esim. julkisissa
tuissa tai ostopalvelusopimuksissa.
Konventin esitys on kuitenkin myös vastoin tähän liittyvää eduskunnan
kantaa, että "on mahdollistettava julkinen tuki yleishyödyllisiin tarkoituksiin".
(SuVL 1/2003 vp)
Konventin perustuslakiesityksen III-osan horisontaaliartiklan III.6.
mukaan:
"Ottaen huomioon yleistä taloudellista etua koskevien palvelujen aseman
palveluina, joita kaikki unionissa arvostavat, ja niiden merkityksen sosiaalisen
ja alueellisen yhteenkuuluvuuden edistämisessä unioni ja jäsenvaltiot
huolehtivat kukin toimivaltansa mukaisesti ja perustuslain soveltamisalalla
siitä, että tällaiset palvelut toimivat sellaisin periaattein ja erityisesti
taloudellisin ja rahoituksellisin edellytyksin, että ne voivat täyttää
tehtävänsä, sanotun kuitenkaan rajoittamatta III-55, III-56 ja III-136
artiklan soveltamista. Nämä periaatteet ja edellytykset määritellään eurooppalailla".
Mutta "kaikkien unionissa arvostamat" "yleistä taloudellista etua koskevat
palvelut" viittaa yhteisön ylemmän toimivallan - eurooppalain - valtaan
määrätä unionin yhteisen taloudellisen edun nojalla kutakin palvelua koskevan
toimivallan mukaan, mikä on unionin "taloudellisen edun" määrittein yleishyödyllistä
palveluissa sen toimivallan - mm. kauppapolitiikan toimivallan - kannalta,
minkä toimivallan käyttö kulloinkin on kyseessä.
Näin se, mikä on unionin kaupan kasvun kannalta unionin yleinen kaupallinen
etu, voi III-6 artiklan puitteissa määrittää kauppapolitiikan osalta sitä,
mikä on yleishyödyllistä palveluissa; "kaupan kehitykseen ei saa vaikuttaa
tavalla, joka on ristiriidassa unionin" kauppapolitiikan etujen kanssa
(III-55). (koska artikla III-6 siis toimii "rajoittamatta III-55, III-56
ja III-136 artiklan soveltamista").
Tällöin yleishyödyllistä on ensisijaisesti se, mikä kasvattaa palvelukauppaa
ja lisää palvelujen kaupallisuutta, eikä esim. se mikä turvaa palvelujen
yhdenvertaisen saatavuuden varallisuudesta riippumatta (kuten taas monet
konventtiedustajat esittivät tulematta huomioiduiksi). Esitys vaatii esim.
että "jäsenvaltiot eivät toteuta eivätkä pidä voimassa mitään toimenpidettä,
joka koskee julkisia yrityksiä taikka yrityksiä, joille jäsenvaltiot myöntävät
erityisoikeuksia tai yksinoikeuksia, ja joka on ristiriidassa" esim. tavaroiden
tai pääomien liikkeiden ja sijoitusten yhtäläisen kohtelun kanssa. Julkiset
tukitoimet eivät saa muuttaa kilpailun eivätkä "kaupankäynnin edellytyksiä
unionissa yhteisen edun kanssa ristiriitaisella tavalla" (III-55, I-4,
III-58)
Tällöin hyvinvointipalvelujen siirtyminen kauppapolitiikan yksinomaiseen
toimivaltaan merkitsee väistämättä niiden aseman muuttumista myös suhteessa
siihen miten niissä on poistettava "jäsenvaltion myöntämä taikka valtion
varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa
vääristää kilpailua" (III-56).
Tämä johtaa hyvinvointipalvelujen julkisen tuki- ja rahoituspohjan murentamiseen.
Merkittävää terveyden kannalta on myös, että Amsterdamin sopimuksen edellyttämä
pykälä terveydestä on konventin esityksessä pudotettu pois horisontaalisuojan
piiristä (enää ei edellytetä että kaikissa politiikoissa EU tulisi tuvata
"terveyden suojelun korkea taso").
Konventin esityksessä jää epäselväksi mikä on "ihmisten terveyden suojelu
ja parantaminen", jota koskeva "Unionin toimivallan laajuus ja sen käyttöä
koskevat säännöt määritetään III osan kutakin alaa koskevissa erityismääräyksissä"
(I-11.6). Näissä määräyksissä on kuitenkin ensisijassa suoraan terveyttä
koskevia erityismääräyksiä lähinnä vain "kansanterveydestä" (III-179).
Ja tältäkin osin esim. alkoholipolitiikan kohtalo osoittaa, miten sosiaali-
ja terveyspoliittiset intressit ovat jääneet alisteisiksi tavaroiden vapaan
liikkuvuuden ehdoille. Harmonisointikielto ei näin auta myöskään niiden
sosiaali- ja terveyssektorin ulkopuolisten säädösten kannalta, jotka jo
nytkin johtavat terveyspalvelujen markkinaehtoistumiseen Euroopan eri
maissa eri tavoin, eikä se estä tällaisten säädösten jatkuvaa kasvua.
Terveyspalveluille on perustuslaissa erityisesti määritetty suojattu
asema vain lähinnä unionin kansanterveyttä koskevien toimien suhteen :
"Unionin toiminnassa kansanterveyden alalla otetaan täysin huomioon terveyspalvelujen
ja sairaanhoidon järjestämiseen ja tarjoamiseen liittyvät jäsenvaltioiden
velvollisuudet" (III-179, kohta 7). Siltä osin kuin terveyspalvelut eivät
ole unionin kansanterveyteen vaikuttavien toimien kohteena, esitys perustuslaista
ei määritä terveyspalveluille spesifiä oikeudellista statusta. Tällaisiin
toiminnan alakategorioihin nähden (terveyspalvelut), joita unionin perustuslaki
ei julkituodusti eriytä yleisestä kategoriasta (palvelut), johon unionilla
on yleinen, yksinomaisen kauppapolitiikan toimivalta, unioni soveltaa
toimivaltaansa tällaiselle erityisalalle yleisenä kaupan toimivaltana.
Se, että konventin esitys perustuslaista heikentäisi ratkaisevasti Suomen
julkisia palveluja ei tule autetuksi myöskään sillä, että Lehtomäki toteaa
WTO:n GATS-sopimuksesta, että "julkiset palvelut eivät kuulu sen piiriin".
Suomen julkiset palvelut eivät edes kuulu GATS:in julkisten palvelujen
määritelmän piiriin, koska eivät täytä GATS:in "julkisille palveluille"
määrittämää ehtoa, että niiden tarjontaan ei sisälly kaupallista kilpailua.
Jää myös hyvin hämäräksi, millaista on horisontaalisuojan soveltaminen
esim. sijoitusoikeuksiin (tai yleisemmin sisämarkkinavapauksiin) artiklaan
I-4 nojautuen, sen jälkeen jos investoinnit sisällytetään konventin esityksen
tavoin kauppapolitiikan yksinomaiseen toimivaltaan. Asiat ratkaistaan
viimekädessä EU:n toimivaltojen nojalla EU:n tuomioistuimessa, ja käytännössä
yhä enemmän WTO:n riidanratkaisulle alisteisin kaupallisten oikeuksien
edistämiseksi tehtävin ratkaisuin.
Konventin esitys on kaikilta ylläesitetyiltä osin vastoin eduskunnan
kantaa ja sitä hallituksen kantaa, että "mahdollisuuksiamme järjestää
julkisia palveluja parhaaksi katsomallamme tavalla ei tule heikentää"
Nizzassa saavutetusta tasosta. Lisäksi kaikki yllä esitetyt uhat esim. terveydenhoidon osalta moninkertaistuvat
niistä uusista kaupallisista toimivaltuuksista, joita konventti esittää
palvelujen kaupan lisäksi myös niitä koskeville investoinneille ja julkisille
hankinnoille sekä henkisen omaisuuden kaupallistamiselle. Kun Lehtomäki
katsoo, että "hyvinvointiyhteiskuntamme perusta on työllisyyden kautta
syntyvissä resursseissa", tulisi muistaa että massiivinen pysyvä rakenteellinen
työttömyys on muodostunut nimenomaan viimeisten 25 vuoden kaupan, investointien
ja kilpailun liberalisoinnin sekä niiden edistämien fuusioiden ja yksityistämisen
kaudella. Henkisen omaisuuden alistaminen konventin esityksessä sisämarkkinoiden
alaisuuteen artiklalla III-68, kaupallistaisi henkisen omaisuuden ihmisoikeuksia
koskevaa substanssia myös ulkoisen kauppapoliittisen toimivallan alaisuuteen.
Lehtomäen mukaan "rakentavaan kritiikkiin kuuluu vaihtoehtojen esittäminen.
Mikä olisi vaihtoehto WTO:lle globalisoituvassa maailmassa? Yhteisesti
sovitut pelisäännöt - puutteineenkin - ovat varmasti viidakon lakeja parempi
vaihtoehto".
Ohessa liitteenä vaihtoehdot WTO:n perustamissopimukselle sekä EU:n
perustuslaille kauppapolitiikan osalta.
Nämä vaihtoehdot toteuttavat paitsi perustavien ihmisoikeuksien, hyvinvointipalvelujen
ja demokratian sitoumuksia, myöskin WTO:n ja EU:n perustuslain julkituotuja
tavoitteita (kuten kestävää kehitystä, oikeudellista yhdenvertaisuutta,
avoimuutta, lakeihin pohjautuvan oikeusjärjestyksen selkeyttä jne...)
tehokkaammin kuin WTO:n perustamissopimus ja konventin esitys EU:n perustuslaista.
Lehtomaen mukaan "unionin toimivallan laajennus pyrkii unionin kauppapolitiikan
tehostamiseen ja nopeuttamiseen" (MTV3, nettikolumni), mutta t?·tapahtuu
ihmisten perusoikeuksien toteuttamisen tehottomaksi tekemisen ja hyvinvointipalvelujen
jatkuvan vaikeuttamisen kustannuksella. Tällainen globaali kauppapolitiikka
on maailman ihmisten oikeuksien ja hyvinvoinnin kannalta tehotonta.
Perustavia ihmisoikeuksia, demokratiaa, kestävää kehitystä, oikeudellista
yhdenvertaisuutta, avoimuutta, lakeihin pohjautuvan oikeusjärjestyksen
selkeyttä, jne., ei tule asettaa kauppapolitiikan esityksissä vain tavoitteiksi,
vaan kauppapolitiikan esitykset on johdettava näistä tavoitteista, kuten
esittämissämme vaihtoehdoissa.
YK on huomattavasti WTO:ta soveltuvampi järjestelmä määräämään eri alojen
välisten suhteiden pelisääntöjä globalisoituvassa maailmassa, jossa ihmisten
ja kansojen perustavimpien oikeuksien kannalta WTO:n määräävä valta eri
alojen välillä merkitsee viidakon lakia huomattavasti selvemmin kuin tätä
koskevat YK:n toimivaltuudet ja niiden kehittäminen. Kauppajärjestö soveltuu
hoitamaan tavaroiden liikettä vaihdon piirissä ja sosiaali- ja terveysjärjestöt
soveltuvat hoitamaan ihmisten tasa-arvoisten elinehtojen turvaamista.
YK soveltuu hoitaman näiden eri elämän alojen toimintojen suhteuttamista
toisiinsa siten, että niiden kokonaisuus toteuttaa parhaiten ihmisten
ja kansojen perustavimpia universaaleja oikeuksia.
Suosituksemme kaupan sääntöjen johtamiseksi perustavien ihmisoikeuksien
ja kestävän kehityksen edistämisestä eivät myöskään "maalaa uhkakuvia"
(Lehtomäki), joita konventin ja WTO:n esitykset sen sijaan luovat demokratian
ja perusoikeuksien suhteen. Konventin ja WTO:n esityksiä ei ole johdettu
demokratian perusehdoista ja ihmisoikeuksista ja silti konventin ja WTO:n
esitykset asettavat itsensä oikeusjärjestystä määräävään asemaan. WTO:n
sopimukset "uhkaavat marginalisoida ihmisoikeudet" YK:n ihmisoikeuksien
alatoimikunnan mukaan.
Esityksemme kaupan sääntöjen tarkistamiseksi perustavien ihmisoikeuksien
ja kestävän kehityksen kannalta eivät peitä asioita "banderollien taakse"
(vaikka Lehtomäki näin arveli) vaan nostavat asioihin liittyviä ongelmia
julkiseen keskusteluun.
Jos joku katsoo meidän esittävän virheellisiä tulkintoja, tai "uhkakuvia",
pyydämme ystävällisesti osoittamaan, mikä esittämissämme sisällöissä hänen
mielestään on virheellistä, ja lähettämään viestin osoitteeseen etela.lampo@jippii.fi
Kunnioittaen
6.8.2003 Hyvinvointipalvelut ja maaseutu uhattuna uuden EU:n kauppapolitiikassa
EU:n konventin
esitys EU:n perustuslain kauppapolitiikan säännöiksi vaarantaa hyvinvointipalvelut
ja pienviljelysten elinehdot. Esitys siirtäisi valtaa jäsenmailta komissiolle
ja muille EU:n elimille, mitä 95% suomalaisista ei kannata (HS 14.6. 03).
Se myös alistaisi uusia elämänalueita kauppapolitiikan päätäntävaltaan.
HS pääkirjoitus (22.7.) kiinnitti esitykseen aiheellisesti huomiota mutta
jätti lukijalle virheellisen vaikutelman, että suuret maat kuten Ranska
eivät ajaisi hyvinvointipalvelujen suojelua ja että Suomen edustajat ja
kauppapoliitikot kaikki niin tekisivät.
Konventissa suurin osa asiaa koskeneista aloitteista, myös Ranskan esitykset,
olisivat suojanneet hyvinvointipalveluja. Konventin esityksen päätti lopulta
kuitenkin vain sen puheenjohtajisto. Esityksen mukaan hyvinvointipalvelujen
kaupallistamisesta suuryhtiöiden ja sijoittajien tarpeisiin voivat jatkossa
Maailman kauppajärjestön, WTO:n, neuvotteluissa päättää EU:n kauppapoliitikot
määräenemmistöllä hankitun neuvotteluvaltuuden turvin. Kauppapoliitikot
itse eivät "koe tilannetta erityisen hälyttäväksi" (HS 22.7.).
Suomen ja eduskunnan virallinen linja on kuitenkin toinen kuin tämä
kauppavirkailijoiden ja konventtiedustaja Jari Vilénin (kok) ajama linja.
Eduskunnan konventtilausunnon mukaan Suomen on huolehdittava "julkisten
peruspalvelujen, kuten... koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelujen pysymisestä
kansallisessa toimivallassa" (SuVL 18.6.-03). Tätä eduskunnan valiokunnat
ajoivat jo Nizzan sopimuksen yhteydessä. Hallituksen mukaan mahdollisuuksiamme
järjestää julkisia palveluja parhaaksi katsomallamme tavalla ei tule heikentää.
Haastatelluista 4/5 haluaa terveys- ja sosiaalipalvelujen säilyvän jopa
kunnallisessa hallinnassa (STT 23.6.-03).
HS esittää pääkirjoituksessaan harkittavaksi, että EU:n sisäinen laki
suojaa hyvinvointipalvelut WTO:n sopimusten suhteen. Juuri tätä tulkintaa
ovat Suomessa ajaneet kauppapolitiikan virkamiehet vaikkakin se, miten
"EU:n sisäinen laki edellyttää hyvinvointipalveluista päätettäessä yksimielisyyttä"
(HS 22.7.) on katteeltaan hyvin tulkinnanvaraista. Muistakaan syistä suoja
ei toimi.
Ensinnäkin yksimielisyysvaatimusta koskevat määräykset ja politiikat
ovat EU:ssa jatkuvassa liiketilassa. Toiseksi, EU:n "suojaavat" määräykset
eivät suurimmaksi osaksi edes koske sitä tapaa, jolla hyvinvointipalveluja
koskevat WTO-sitoumukset määräävät maiden lakeja muutettaviksi tai poistettaviksi.
Perustuslakiesitys esim. kieltää vain yhdenmukaistamasta maiden lakeja
eräillä aloilla, mutta valtuuttaa EU:n määräämään jäsenmaille maakohtaisia
WTO-sitoumuksia. Ne eivät yhdenmukaista lakeja, mutta antavat WTO:lle
vallan pakottaa rangaistusten uhalla hyvinvointipalvelut ja niitä koskevat
lait muutettaviksi.
Esitys siis antaisi komissiolle vallan neuvotella Suomen tahdosta riippumatta
Suomelle velvoitteita kaupallistaa hyvinvointipalvelujaan. On vaikea kuvitella,
että tämä olisi Suomen tarkoitus. Tähän kuitenkin päädytään jos tyydytään
varmistamaan, että kyseistä säädöstä tulkitaan "samalla tavalla kuin suomalaiset
kauppapolitiikan asiantuntijat." (HS 22.7.) Esityksen mukaan kauppapolitiikka
pystyy lisäämään valtaansa myös vaihtamalla pienviljelysten elinehtona
olevat tuet esim. EU:n suuryhtiöiden haluamaan investointisopimukseen.
Hallituksen on suojattava maaseutumme elinehdot sekä hyvinvointipalvelut
Nizzan sopimuksen tavoin kuten eduskunta on vaatinut ja esitettävä konventin
esitykseen muutos. Sen läpiviemisessä yhteistyömahdollisuudet mm. Ranskan
kanssa ovat hyvät.
Ville-Veikko Hirvelä, solidaarisuustyöntekijä, Turku
|
|